1992 advert for the SUN Newspaper.

The Sun is a daily tabloid newspaper published in the United Kingdom and Ireland (where it is known as The Irish Sun) with the second highest circulation of any daily English-language newspaper in the world and the biggest circulation within the UK, standing at an average of 2,986,000 copies a day between January and June 2008 and with a daily readership of approximately 7,900,000, of which 56 percent are male and 44 percent female. By circulation it is the tenth biggest newspaper in any language in the world, four places behind its Sunday stablemate the News of the World, although their circulations are close and these places were briefly reversed during May 2008. It reaches 2.9 million readers in the ABC1 demographic and 5.0 million in the C2DE demographic, compared to the 1.5 and 0.1 million respectively of its broadsheet stablemate The Times. It is published by News Group Newspapers of News International, itself a subsidiary of Rupert Murdoch’s News Corporation.

History

The Sun was first published as a broadsheet on 15 September 1964  – with a logo featuring a glowing orange disc. It was launched by owners IPC (International Press Corporation) to replace the failing Daily Herald. The paper did not live up to IPC’s expectations. Circulation continued to decline and it was soon losing even more money than the Herald had done.

The first use of the word Sun as a UK newspaper title was the Student Newspaper of The Birmingham College of Advanced Technology (which became Aston University in 1966). The Birmingham Sun – SUN stood for Student Union Newspaper and was founded in 1951.

In 1969, IPC decided to throw in the towel. The tycoon Robert Maxwell, eager to buy a British newspaper (which he later did, with the Mirror Group in 1984) offered to take it off their hands and retain its commitment to the Labour party, but admitted there would be redundancies, especially among the printers. Rupert Murdoch had already bought the News of the World, a sensationalist Sunday newspaper, the previous year, but the presses in the basement of his building in London’s Bouverie Street sat idle six days a week. Seizing the opportunity to increase his presence on Fleet Street, he made an agreement with the print unions, promising fewer redundancies if he got the paper. He assured IPC that he would publish a “straightforward, honest newspaper” which would continue to support Labour. IPC, under pressure from the unions, rejected Maxwell’s offer, and Murdoch bought the paper for £800,000, to be paid in instalments. He would later remark: “I am constantly amazed at the ease with which I entered British newspapers.”

Rating: 4.2/5. From 3 votes.
Please wait...

Archives

Tag Cloud

Your browser doesn't support the HTML5 CANVAS tag.